3 پایگاه اطلاع رسانی مباشر 4 |
عنوان مقاله : امت واحده
تدوین: موسی مباشری بهجت آبادی
چکیده
«امت واحده» اصطلاحی قرآنی است که چندین بار در قرآن ذکر شده است و معانی متعددی از آن ارائه شده است که یکی از مهم ترین آنها اشاره ای است به آغاز کار انسان ها که در قالب جامعه واحدی بودند و پس از آن دچار اختلاف شدند و خداوند متعال به منظور رفع اختلافات میان آنها پیامبرانی را برای آنها فرو فرستاد معنای دیگری که در قالب امت واحده از آن یاد می شود عبارت است از اشاره به حقیقت واحده ای که گاه از آن به نام «اسلام» یاد می شود و مبتنی بر اعتقاد به خدای واحد است که همه انبیاء الهی درهر زمان و مقطعی به آن فرا می خواندند و در نتیجه همه کسانی که به این حقیقت گرویدند علیرغم اختلاف زمانی و مکانی جزء امت واحده به شمار می آیند و این ملت ها هستند که این دین واحد را قطعه قطعه کرده و هر کدام خدا و اعتقادات دینی واحد را به شکلی مورد تفسیر قرار داده و در قالب دینی جدای از ادیان دیگر مطرح کردند چنانچه خداوند در قرآن همهی بشریت را یک امت واحد تلقی کرده است: «و ما کان الناس الا امه واحده». قرآن کریم تشکیل امت واحد را یک برنامهی وسیع و جهانى براى تحقق حکومت جهانى واحد مىداند. تحقق چنین جامعهای منوط به وحدت است و وحدت نتیجهی ایمان و عقیده خواهد بود. امت به معنای گروهی اجتماعی که به هدف معین و مشخصی چون دین و عقیده یگانه ای گرد هم آمده اند، از ویژگی هایی برخوردار می باشند که بدون آن نمی توان از امت سخن گفت. این ویژگی ها عبارتند از: ایمان به خدای یکتا،اعتدال در امور ،اسوه و الگو بودن،حق طلبی و باطل گریزی،دعوت به حق و مبارزه با فساد،راهنمایی و هدایت انسان ها وکامل وبرتر همچنین با توجه به آیات قرآن کریم و فرمایشات معصومین (علیهم السلام) ارکان ومبانی اندیشه امت اسلامی عبارتند از: دین ، عقلانیت، علم واخلاق که در پرتو وحدت باعث قوام وقدرت جامعه اسلامی و تشکیل امت واحده می شود. «وحدت» امت اسلامی به معنای تحقق وحدت اسلامی در مجموعه امت اسلام و سراسر جهان اسلام است، به گونهای که در نهایت، نویدبخش تشکیل امت واحد اسلامی باشد. ظلم وستم برای دنیا طلبی،بی توجهی به آزمایش الهى، ایجاد اختلاف و فرقه گرایی، تفرقه افکنى توسط دشمنان، دشمنی شیطان،استهزا کردن، بد گمانى به یکدیگر،توهین کردن به یکدیگر وغیبت کردن برخى از آسیب ها و عواملى هستند که موجب فروپاشى امت واحده (وحتى وحدت) مى شود .
کلمات کلیدی : امت ، امت واحده، وحدت
مقدمه
قرآن کریم تشکیل امت واحد را یک برنامه وسیع و جهانى براى تحقق حکومت جهانى واحد مىداند. براى تحقق این آرمان در ادیان مختلف به ظهور مصلح آخرالزمان نوید داده است که وى این امت جهانى را بنیان مىنهد. تحقق چنین جامعه ای منوط به وحدت است بر اساس تعاریف قرآنی میتوان گفت که مراد از امت اسلامی، گروه وسیعی از مردم است که تحت رهبری وهدایت مشترک بوده و به سوی هدف و قبلهای واحد در حرکت می باشند. این جامعهی آرمانی اسلام، دارای ویژگیهای خاصی است که آن را از سایر جوامع متمایز می سازد. در شکلگیری امت اسلامی قطعا ویژگیها و خصوصیات دینی از اصالت برخوردارند. بهعبارت دیگر تحقق رسالات و وظایف اسلامی صرفا در چارچوب مجموعهای به نام امت امکانپذیر است. امت اسلامی در واقع در چارچوب مرز جغرافیایی خاصی قرار نمیگیرد، بلکه بر یک مجموعه بینالمللی اطلاق میشود که از یک پیام و دستور الهی اطاعت میکنند و رسالت یک پیامبر را می پذیرند .در این مقاله به این سئوال پاسخ می دهیم که امت واحده چیست ؟ وویژگی ها و ارکان آن کدام است ؟
تعریف امت
امت به معنی قوم، قبیله و نیز ملت یا جامعهای مذهبی که تحت لوای هدایت یک پیامبر قرار دارد . اُمَّت، واژهای با بُرد معنایی بسیار وسیع که میتواند جامع مفاهیمی چون قوم، قبیله، عشیره، گروههای نژادی و نیز ملت یا جامعهای مذهبی که تحت لوای هدایت یک پیامبر قرار دارد، باشد[1] در فرهنگهای مختلف انسانی واژههای مختلفی برای بیان مفهوم جامعه یا اجتماع communityبه کاربردهشدهاست. اما اسلام بهجای همهی این اصطلاحات واژهی امت Ummah را برای جامعهی انسانی مورد نظر خود انتخاب کرده و از این نامگذاری منظور خاصی را دنبال میکند.
امت، اصطلاحی قرآنی و دینی است که هم زمان با دین اسلام رواج یافته است و در فرهنگ غربی هیچ سابقهای ندارد. امت در تعبیر و اصطلاح قرآنی، گروهی همسان در دین، آیین، زمان و مکان و دیگر مشترکات انسانی است.[2] این اصطلاح هرچند با جامعه در اصطلاح امروزی مشابهتهایی دارد ولی تفاوتهای محسوسی نیز در میان است که نمی توان آنرا نادیده گرفت. جامعه در اصطلاح جامعهشناختی، گروه سازمان یافتهای از اشخاص و افراد انسانی هستند که با هم در سرزمین مشترک زندگی میکنند و با همکاری در گروهها نیازهای اجتماعی ابتدایی و اصلی خود را تامین مینمایند و با مشارکت در فرهنگی مشترک و یکسان بهعنوان یک واحد اجتماعی از دیگر جوامع متمایز میشوند.[3] اما امت گروه خاصی از پیروان یک دین یا یک عصر به سبب همسانی در نوع خاصی از عملکرد و یا رویکرد فکری هستند.[4]
بهعقیده «لویی گارد» اسلامشناس فرانسوی: «امت از ریشهی خاص عربی است که در زبانهای اروپایی نمیتوان مترادفی برای آن یافت، مخصوصا امتالنبی که احتمالا از ریشهی اصلی «ام» به معنی مادر است.»[5]
علامه طباطبایی(ره) معتقد است که قرآن مجید توجه خاصی به جامعه و اجتماع انسانی دارد و آنرا حقیقتی میداند که دارای خواص و آثاری مخصوص است، [6] بر همین اساس امت: «به معنی گروهی از انسانهاست و گاهی به مناسبتی بر یک نفر هم اطلاق میشود... اصل این کلمه از «ام» به فتح همزه به معنای قصد است و لذا به هر گروهی از مردمان گفته نمیشود، بلکه به جمعیتی گفته میشود که دارای مقصدی واحد بوده و به واسطهی آن با یکدیگر مربوط و متحد شده باشند و به همین مناسبت بر فرد، یک انسان و سایر معانی اطلاق میشود.»[7]
بر اساس این تعاریف امت مبنای نظم اجتماعی است که گسترهی وسیعی به اندازه تمام بشریت میتواند داشته باشد. به عبارت دیگر شریعت بخش عظیمی از تلاش خود را به نظم اجتماعی، اختصاص داده و قسمت اندکی را متوجه مراسم عبادی و اخلاق فردی کرده است. در سنت اسلامی بر «امت»، تأکید فراوان شده به گونهای که عضویت در آن شرط مسلمانی به شمار میرود. دورهی اسلامی نه با تولد پیامبر اسلام(ص) شروع میشود و نه با اولین نزول وحی؛ بلکه با هجرت پیامبر(ص) و یارانش به مدینه آغاز میشود و هجرت هنگامی است که مسلمانان وفاداری و اعتقاد به خداوند تبارک و تعالی را بر پیوندهای خویشاوندی و قبیلهای ،ترجیح داده و به تشکیل امت دست زدند.[8]
[1] . عبدالمجید ترکی، «اجماع امت مؤمنان، ج1، ص30، از جوهر عقیدتی تا واقعیت تاریخی»، تحقیقات اسلامی، تهران، 1368ش، س 4، شم 1-2.
[2] . بقره/821 و مائده/ 84
[3] . مساواتی، مجید؛ مبانی جامعهشناسی، تبریز، احرار، 2731، ص 142.
[4] . طباطبایی، محمدحسین؛ تفسیرالمیزان، ترجمهی محمدجواد کرمانی و محمدعلی گرامی قمی، تهران، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی، 1376، چ6، ج 6 ص 39
[5] . گارده، لویی؛ اسلام دین راست، ترجمهی رضا مشایخی، تهران، شرکت سهامی انتشار، 1352، ص286.
[6] . طباطبایی، محمدحسین؛ پیشین، ج4، ص236.
[7] . همان، ج2، صص172-173.
[8] . موتن، عبدالرشید؛ نظم اجتماعی و مردم، ترجمه محمد شجاعیان، مجله کتاب نقد، سال پنجم، شماره 20 و 21، 1380، ص90.
¤ نویسنده: موسی مباشری